Kierunki
1 marca 2012
W programie studiów podyplomowych znajdują się między innymi:
- psychologia rozwoju dziecka w okresie wczesnoszkolnym,
- diagnoza psychopedagogiczna,
- współpraca z rodzicami,
- edukacja polonistyczna, matematyczna, przyrodnicza, techniczna, plastyczna, itd.,
- zagadnienia z dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej,
- anatomia, fizjologia i patologia narządu głosu, mowy,
- zaburzenia mowy dziecka,
- profilaktyka logopedyczna,
- wczesna interwencja logopedyczna,
- praktyka w klasach I-III.
Organizacja i czas trwania zajęć: Zajęcia prowadzone są w formie niestacjonarnej (w soboty i niedziele) i trwają trzy semestry. Przewidywana liczba godzin: 350, praktyka w klasach I – III: 60 godzin.
Warunki ukończenia studiów:
- uzyskanie pozytywnych ocen z przedmiotów określonych planem studiów,
- złożenie egzaminu końcowego z wynikiem pozytywnym.
Absolwent:
- otrzyma świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z edukacji wczesnoszkolnej z elementami logopedii,
- uzyska kwalifikacje do nauczania w klasach I-III,
- nabędzie umiejętności wspierania ucznia z wadą wymowy.
Forma zaliczenia studiów podyplomowych: EGZAMIN DYPLOMOWY
Studia przeznaczone są dla:
- absolwentów studiów magisterskich i licencjackich o kierunku pedagogika lub zbliżonym, posiadających przygotowanie pedagogiczne,
- czynnych zawodowo nauczycieli
- osób zainteresowanych zdobyciem dodatkowych kwalifikacji do nauczania i wychowania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego.
- W programie studiów:
- socjologia problemów społecznych,
- psychologia rozwoju człowieka w różnych etapach życia,
- diagnoza psychologiczno – pedagogiczna,
- prawo,
- biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania,
- pedagogika małego dziecka,
- edukacja plastyczna,
- edukacja muzyczna,
- edukacja techniczna,
- edukacja przyrodnicza,
- edukacja wychowania fizycznego,
- elementy wiedzy o literaturze i języku,
- współpraca z rodzicami i środowiskiem,
- adaptacja dziecka do środowiska przedszkolnego,
- dydaktyka nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego.
- Absolwent studiów:
- otrzymuje:
- świadectwo ukończenia trzysemestralnych studiów podyplomowych na drukach ustalonych w obowiązujących przepisach (wzór MEN).
- nabywa:
- kwalifikacje do podjęcia pracy z dziećmi w przedszkolu i w szkole na poziomie klas I-III.
Warunkiem uzyskania świadectwa jest:
- pozytywne zaliczenie wszystkich przedmiotów objętych planem kształcenia,
- pomyślne zaliczenie egzaminu dyplomowego.
- pedagogiki, posiadających przygotowanie pedagogiczne,
- psychologii, posiadających przygotowanie pedagogiczne,
- nauczycieli, pracujących w żłobkach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz innych placówkach resortu oświaty realizujących zadania wczesnego wspomagania rozwoju.
- pedagogów, pracujących w żłobkach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz innych placówkach resortu oświaty realizujących zadania wczesnego wspomagania rozwoju.
- psychologów, pracujących w żłobkach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz innych placówkach resortu oświaty realizujących zadania wczesnego wspomagania rozwoju.
- terapeutów pracujących w żłobkach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz innych placówkach resortu oświaty realizujących zadania wczesnego wspomagania rozwoju.
Celem studiów jest zdobycie przez słuchaczy wiedzy i umiejętności niezbędnych do diagnozowania, oceny indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka oraz do realizacji zadań wieloprofilowego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Przedmioty realizowane w toku studiów podyplomowych to:
- socjologia problemów społecznych,
- psychologia rozwoju człowieka w różnych etapach życia,
- diagnoza psychologiczno – pedagogiczna,
- biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania,
- prawo,
- pedagogika małego dziecka,
- pedagogika specjalna,
- wybrane formy terapii,
- wybrane zagadnienia z logopedii,
- wspomaganie rozwoju dziecka na różnych etapach życia,
- programowanie pracy terapeutyczno – edukacyjnej,
- zajęcia rewalidacyjne i konstruowanie programów,
- metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- organizowanie środowiska wspomagającego rozwój dziecka.
Warunkiem ukończenia trzysemestralnych studiów jest:
- zaliczenie przedmiotów przewidzianych w programie na ocenę pozytywną,
- zaliczenie zajęć praktycznych,
- pomyślnie zdanym egzaminie dyplomowym,
- uiszczenie wszystkich opłat wynikających z toku studiów.
Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych oraz kwalifikacje do pracy w:
- zespołach wczesnego wspomagania rozwoju, organizowanych w przedszkolach, w tym integracyjnych,
- szkołach podstawowych, w tym integracyjnych,
- specjalnych ośrodkach szkolno -wychowawczych.
Zajęcia trwają trzy semestry, a realizowane treści programowe umożliwiają słuchaczom nabycie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu pedagogiki, psychologii i metodyki prowadzenia zajęć, niezbędnych do kompleksowej realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych.
Słuchacze studiów otrzymają świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych z Przygotowania Pedagogicznego.
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest:
• zaliczenie przedmiotów przewidzianych w programie na ocenę pozytywną;
• odbycie 150 godzin praktyk;
• pomyślnie zdany egzamin dyplomowy;
• uiszczenie wszystkich opłat wynikających z toku studiów.
Program studiów jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie standardów kształcenia nauczycieli.
a. Psychologia ogólna – 45 godz.
b. Pedagogika ogólna – 45 godz.
c. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne na etapach edukacyjnych – 60 godz.
2. Przygotowanie w zakresie dydaktycznym
a. Podstawy dydaktyki – 30 godz,.
b. Dydaktyka szczegółowa na poszczególnych etapach edukacyjnych – 90 godz.
c. Zastosowanie technologii informacyjnej w dydaktyce – 10 godz.
d. Wybrane zagadnienia z zakresu prawa oświatowego i organizacji oraz funkcjonowania systemu oświaty – 20 godz.
3. Inne
a. Emisja głosu – 30 godz.
b. Etyka zawodowa – 10 godz.
c. Praktyka pedagogiczna 150 godz. w tym praktyka psychologiczno-pedagogiczna – 30 godz.